Christopher Williams

29.4. – 15.7.2007
Strausberger Platz, Berlin

Christopher Williams lebt und arbeitet in Los Angeles, wo er 1956 geboren wurde. Sein fotografisches Werk gilt als herausragendes Beispiel für eine kritische Auseinandersetzung mit den visuellen Systemen der industriellen Gesellschaft und seinen eigenen künstlerischen Verfahrensweisen. Als wichtiger Referenzpunkt kann die Fotografie der neuen Sachlichkeit, aber auch die der Werbung aus den 1950er Jahren genannt werden. Die spezifischen Produktionsformen und die Geschichtlichkeit der Fotografie sind die zentralen Themen seiner Arbeit.
Ab Mitte der 1980er Jahre sind drei große Werkblöcke entstanden:
From angola to vietnam, 1989
For example. Die Welt ist schön, 1993–2001
For example: Dix-huit leçons sur la société industrielle, seit 2003
Alle gezeigten Arbeiten stammen aus der letztgenannten aktuellen Serie.

GC/Axel Haubrok

Werkliste

Christopher Williams
Kiev MC Arsat PCS 4.5/55mm shift lens
Focal length: 55mm
Aperture scale: 4.5–22
Focusing scale: 0.3m (0.98ft) to infinity
Minimum focusing distance: 1.2ft (0.5m)
Field of view: 69 degrees (with shift), 84 degrees (without shift)
Number of elements: Nine elements in seven groups
Filter size: 72mm
Weight: 2lbs
Serial number: 0051
Photography by the Douglas M. Parker Studio, Glendale, California
January 27, 2007, 2007

Christopher Williams
One of 406 ceiling panels (23 3/4 × 23 3/4 inches each)
Covered on the back with striped paper (green and white)
Each stripe 8.7cm
From „Frost and Defrost: A work in situ by Daniel Buren“
Otis Art Institute Gallery, 2401 Wilshire Boulevard, Los Angeles, California
January 28 – March 4, 1979
Al Glicksman, Gallery Director; Christopher D’Arcangelo, Assistant to Daniel Buren
Photography by the Douglas M. Parker Studio, Glendale, California
May 4, 2006, 2006

Christopher Williams
Afri-Cola (Ashtray)
Manufacturer: E. & A. Bückling, 6956 Neudenau, Germany
Date of production: 1980–89
Photography by the Douglas M. Parker Studio, Glendale, California
November 26, 2005, 2005

Christopher Williams
Brochure for Dacia 1300i
Dacia 1300: Licensed model of the Renault 12
289cm3, 39.7kw, 142km/h max speed
First presented simultaneously at the Expozitia Realizarilor Economiei Nationale, Bukarest, and at the Mondial de l´Automobile, Paris (as Renault 12) in 1969
Produced 1969 – July 21, 2004, at Uzina de Autoturisme, Pitesti, Romania
Spare parts being produced until 2014 in Mioveni, Romania (on July 2, 1999, Renault bought 51% of Dacia)
Photography by the Douglas M. Parker Studio, Glendale, California
August 5, 2005, 2005

Christopher Willimas
Kodak three-point reflection guide, 1968 (Meiko smiling), 2005

Christopher Williams
Mobile wall system secession, 1986
Adolf Krischanitz
Das Stellwandsystem besteht aus 5cm starken Aluformrohren (2,80/4,00m hoch), die an den im Grundriß eingezeichneten Punkten eingeschraubt werden können. Zwischen diesen Stehern werden Platten (ebenfalls 5cm dick) befestigt.
Es sind vorhanden:
40 Platten mit 2,80m Höhe = 80 Laufmeter Hängefläche 2,80m
12 Platten, mit denen die Wand auf 4,00m erhöht werden kann = 24 Laufmeter Hängefläche 4,00m und 56 Laufmeter Hängefläche 2,80m
Secession Wien
November 15, 2005, 2005

Christopher Williams
Pacific sea nettle
Chrysaora melanaster
Long Beach Aquarium of the Pacific, 100 Aquarium Way, Long Beach, California
August 9, 2005, 2005

Christopher Williams
Universal travel adaptor
Scorpio Distributors Ltd., Unit DZ, West Sussex, Great Britain
Product number: TXE77000
Power rating: 6A max 125/250VAC
With built-in surge protector
With safety shutters
Surge status indicator light
110VAC or 220VAC light indicator
Built-in 13A fuse
Testing based on international standard IEC 884-2-5 witnessed by TÜV, CE EMC approval
Photography by the Douglas M. Parker Studio, Glendale, California
December 15, 2005, 2005

Christopher Williams
322min 17sec, 2004

Christopher Williams
Lodz, October 2, 2004, 2004

Christopher Williams
Supplement 04, 2004

Christopher Williams
Kiev 88, 4.6lbs. (2.1kg)
Manufacturer: Zavod Arsenal Factory, Kiev, Ukraine
Date of production: 1983–87
Photography by the Douglas M. Parker Studio, Glendale, California
March 28, 2003, 2003